söndag 8 juli 2012

Att det ska va så krångligt

Att det ska vara så jobbigt att vara miljövänlig!!

Det borde vara enkelt och billigt så att fler gör mer..
Politikerna och kommunen som jag antar är dem som idag styr över hur det idag fungerar har ju lite att jobba med. Helt lätt är det i alla fall inte, enligt mig. Eller så ska man bara vänja sig, rätt tänk samt rutiner så kanske det flyter på lättare.

"Ingen reklam" har underlättat min sortering, inte en dag försent att klistra på den lappen på lådan, men istället tänkte jag att herre Gud såklart vi ska sortera plast & metall då i stället, men oj vad mycket det blir fort (i bägge fallen)

Vi har ont om utrymme som det är och var sak har inte riktigt fått sin plats sen vi flyttade in i denna lägenhet, så jag har fyllt all tom yta i förrådet, men idag var det alltså dags att köra iväg det.
Då var jag väldigt glad att jag hade en bil att ta mig med,  för de stackarna som är mest miljövänliga, dem som väljer bort den stora miljöboven automobilen, dem får det väldigt jobbigt att göra rätt för sig då det mer eller mindre krävs att ha en bil för att köra sina sopor till en av dessa dumpningsplatser.

Samlade komposter borde finnas, och man borde vid sina vanliga soptunnor kunna dumpa även dem andra olika avfallen så skulle det vara lättare att bli av med lite varje dag.

Något som jag mer gör är att handla ekologiskt i mesta möjliga mån, men tyvärr hoppar jag mejeriprodukterna som vi högkonsumerar för det skulle bli så stor prisskillnad.
Så handlar jag mycket begagnat vilket också spar på miljön.
Sen försöker jag slänga så lite som möjligt, tex matrester. ( också för det finns dem som ingen mat har) Fryser in eller gör lunchlådor (nästan allt går att slänga i tex en omelett)

Ett tag trodde/ hoppades vi på att kunna klara oss utan bil helt, men det blev för svårt, med handlingar och olika ärenden, sjukhusbesök el va det nu må vara, det blev för krångligt.
Vi köpte i stället en betydligt mindre miljövänligare bil för att kunna ta oss vid behov.

För övrigt har vi ju fördelen att jobba på ön, vilket är bra i miljösynpunkt.
Ja vad gör man mer, försöker använda så lite preparat som möjligt så som onödiga rengöringsmedel. Har en miljövänlig favorit att rekommendera, se bild nedan:)

Såklart att man kan göra massa mer, tipsa mig gärna på era smarta lösningar och idéer!!

Förhoppningsvis på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar